مصاحبه با استاد فرزین محدث بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و مدرس رشته ادبیات نمایشی

یکشنبه 24 اسفند 1399 صفحه اصلی
نجفی

فرزین محدث بازیگر نام آشنای سینما، تئاتر و تلویزیون است. در ترم گذشته، درس «مبانی بازیگری» در گروه ادبیات نمایشی موسسه آموزش عالی فردوس توسط ایشان تدریس شده است. به همین بهانه مصاحبه کوتاهی با ایشان در خصوص رشته و نحوه تعامل با دانشجویان در این رشته انجام شده است. همچنین به پیوست مقالات برگزیده دانشجویان ایشان ارائه می‌گردد.

 

آموزش بازیگری به صورت مجازی در شرایط کنونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به هر حال، به خاطر شرایط کرونا این تجربه آنلاین یک تجربه جدید است. البته در این حالت مطمئنا بعضی از موارد مثل تمرینهای حضوری

تربیت حس، عواطف، شناخت موقعیت‌های دراماتیک و عمل کردن به آن دچار نقصان میشود. چون بازیگری مبحثی تئوری و عملی است و زمانی که بخش عملی آن به دلیل این شرایط اجرا نشود، پس مطمئنا آسیب می‌بیند.

 

این روند در آینده تئاتر چه تاثیری دارد؟

خب این مدت تئاترها به صورت آنلاین شکل گرفته، اما این نکته را فراموش نکنیم کسانی که آنلاین تئاتر کار کردند، پیش‌تر نمایشنامه‌خوانی به صورت آنلاین داشتند یا دوره دیده یا فارغ التحصیل بودند یا به صورت تجربی کار کردند. پس اینکه بگوییم بازیگری را آنلاین یاد بگیرم و تئاتر را هم آنلاین کار کنیم، لطمه به بازیگری و آثار تولید شده است. حال در شرایط جدید دنیا و با واکسیناسیون جهانی کم‌کم بشر قرن بیست و یکم به این نتیجه می‌رسد که می‌تواند با این بیماری همزیستی کند. پس دیگر نباید این آموزه‌ها را فقط به صورت آنلاین دنبال کرد؛ چون اگر این اندیشه مستولی شود، دیگر بازیگر با دانش عمل‌گرا نخواهیم داشت.

 

تدریس شما در این شرایط بر چه اصلی متمرکز است؟

در این شرایط من تلاش کردم تا با معرفی سیستم استانیسلاوسکی، روش‌ها و متدهای مختلف بازیگری و شناخت این تکنیک‌ها و همچنین مقایسه این روش‌ها و طراحی بازی برای دانشجویان ادبیات نمایشی، که بیشتر به صورت مکتوب و تحلیل و تئوری بود، نوعی آگاهی ضمنی به آن‌ها بدهم باشد تا در آینده‌ای نزدیک اگر همه چیز محیا شد، این آموزه‌ها را به صورت عملی با این دانشجویان تجربه کنم.

 

درباره مقالات دانشجویان توضیح دهید.

مقالاتی که انتخاب کردم و در پیوست آمده است، گزیده کارنوشت‌های کلاسی است. از دانشجویان مقایسه تفصیلی سیستم و روش‌های مختلف بازیگری و به نوعی دفترچه بازیگری برای طراحی بازی نقش در چارچوب این روش‌ها را خواستم. این دانشجویان به تفصیل و دقیق توضیحات علمی و مدونی را انجام داده‌اند، این توضیحات میتواند فتح بابی برای دانشجویان ادبیات نمایشی باشد که مشابه آن را سایر دانشجویان کارگردانی یا بازیگری که با مقوله بازیگری بیشتر درگیر هستند، دارند.

در پایان از زحمات مدیرگروه و معاون و مدیر آموزش موسسه آموزش عالی فردوس تشکر می‌کنم و برایشان توفیقات روزافزون در این مهم را از خداوند منان خواستارم.


ردیف نام فایل تاریخ ثبت دانلود
1 مبانی بازیگری.pdf 1 یکشنبه فروردین 1400 دانلود