Logo

مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد

Ferdows institute of higher education

 
اردوی یک روزه علمی و فرهنگی به شهرستان رادکان توسط انجمن علمی گروه هنرهای چندرسانه‌ای با حضور استاد توجهی برگزار شد.
 
 
هدف از برگزاری اردو بازدید از مجموعه تاریخی میل رادکان برای دروس نور در چندرسانه و تصویربرداری بوده است.
 
دیدن این برج از نگاهی متفاوت می‌تواند باعث خلق آثاری خاص در حوزه عکس و تصویر شود. 
در میل رادکان وجود نور طبیعی و سایه‌ها برای ملموس‌تر بودن تحلیل توسط دانشجویان و ایجاد محیطی برای آموزش کاربرد نور در تصویربردرای و عکاسی از آثار تاریخی و معماری توسط استاد توجهی فراهم شد. همچنین بعد از تدریس  دانشجویان به تمرین عکاسی و تصویربرداری براساس آموزش‌های یاد شده انجام دادند.
       میل رادکان، اثری تاریخی با معماری خاص می‌باشد که به جا مانده از حکیم بزرگ خواجه نصیرالدین توسی، دانشمند بزرگ، ریاضی‌دان برجسته و ستاره شناس ماهر می‌باشد.
این برج تاریخی دارای ۱۲ روزنه است که در زمان خود برای تعیین چهارفصل، سال کبیسه و نوروز به کار می‌رفته است. با توجه به اسناد تاریخی موجود می‌توان چنین نتیجه گرفت، میل رادکان در زمان خود از ابزارهای کاربردی در علم نجوم  بوده است.
اولین فردی که با نگاهی موشکافانه و عمیق به این اثر معماری زیبا توجه کرد، شخصی به نام منوچهر آرین بود، او با استناد به شعر حافظ که اشاره کرده بود نور ماه در موقع حلول خود، هر دفعه از یکی از دوازده دریچه این برج نمایان می‌شود. عقید‌ه داشت که درب‌های برج زیبا در ابتدای زمستان و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده‌اند.
 
این اردو یک روزه در تاریخ 22 آذر 1401 از صبح تا عصر برگزار شد و به منظور آشنایی دانشجویان با محیط و بافت روستایی از اقامتگاه بومگردی ریزه‌گل بازدید کرده و با ثبت تصاویر مختلف در شرایط متفاوت این اردو را به پایان رساندند.
 


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد