Logo

مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد

Ferdows institute of higher education
ترسیم مسیر تحصیلی دانشجویان رشته کامپیوتر

ترسیم مسیر تحصیلی دانشجویان رشته کامپیوتر

بررسی دنیای آکادمیک و تجاری

عضو هیات علمی مؤسسه آموزش عالی فردوس، نکات تخصصی و راهکارهای مهم تحصیلی رشته کامپیوتر را در مصاحبه با سایت دانشگاه بیان نمودند.نکاتی درخصوص ادامه تحصیل دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف در این رشته، بازار کار و شیوه‌های جمع آوری رزومه کاری و.... که در ادامه متن مصاحبه به آن اشاره شده است؛

  • لطفا ضمن معرفی از سوابق علمی خودتان بفرمایید؟

شروین فرزین هستم، تحصیلات دانشگاهی خودم را در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار، در بیرجند آغاز و با انتقالی به دانشگاه پیام نور مشهد، ادامه تحصیل دادم.از سال 88 و با همکاری استاد راهنما در دوره کارشناسی، از دانشگاه MMU کشور مالزی پذیرش گرفتم و کارشناسی ارشد را در آنجا و در رشته مدیریت فن آوری اطلاعات ادامه دادم و در سال 1390 با پایان دوره کارشناسی ارشد به ایران برگشتم.

مدتی برای دانشگاه پیام نور فعالیت و همکاری برای تدریس داشتم و در سال 1392 موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه UTM در رشته سیستم‌های اطلاعاتی شدم که در واقع با رشته مدیریت فن آوری اطلاعات مرتبط بود.پس از بازگشت دوباره به ایران و فارغ التحصیلی بدنبال کارهای جذب در دانشگاه و هیئت علمی بودم و تا امروز که درخدمت شما هستم...

 

  • در خصوص مسیر تحصیلی رشته کامپیوتر و بخصوص سیستم‌های اطلاعاتی توضیحاتی را بفرمایید؟

در مقطع تحصیلی کارشناسی، هدف از رشته کامپیوتر این است که دانشجو را با ابزار کار در فضای تجاری آشنا کنیم.مواردی مانند اینکه با کدام زبان برنامه نویسی بهتر کار شود و اینکه چه پلتفرم هایی برای کار بهتر، و در نهایت دانشجو با کلیه ابزارها آشنا شود.

 

  • درحال حاضر آیا دنیای تجاری کامپیوتر و دنیای آکادمیک از دیدگاه شما در یک راستا هستند؟

دنیای آکادمیک و تجاری با یکدیگر اختلافاتی دارند، مسائلی وجود دارد که در دنیای آکادمیک اهمیت دارد ولی در دنیای تجاری اهمیتی ندارد و برعکس...به این دلیل دانشجویی که در این رشته وارد می‌شود بهتر است قبل از ورود با نگاهی به دنیای تجاری یک پیش زمینه ای داشته باشد.تا بتوان یکی از این موارد پیاده سازی عملی به کمک آن ابزار‌ها را داشته باشیم.

 

  • پیشنهاد شما در این حوزه و برای ارائه نتیجه کامل در این زمینه چیست؟

همین پروژه‌های کوچک دانشجویی که در طول ترم یک دانشجو انجام میدهد، دانشجویان میتوانند آنها را نگهداری کنند و بصورت مرحله به مرحله به رزومه خودشان اضافه نمایند و زمانی که از این مرحله  فارغ التحصیل می‌شوند یک رزومه بزرگی از تعداد زیادی نرم افزار با زبان‌های مختلفی خواهند داشت.در میان مراحل تحصیل هم تجربیاتی را آموخته و به اندوخته‌های خودشان اضافه می‌کنند.

 

  • بهترین حالت موفقیت در این رشته تحصیلی از نظر شما چیست؟

از آنجایی که دامنه رشته کامپیوتر محدود نبوده و روز افزون در حال گسترش، پس شرط اول اینکه ما به روز باشیم و شرط دوم اینکه در طول سال هایی که در حال تحصیل هستند در تمام دروس به نوعی همه زبان‌ها را بررسی کنند و با آنها آشنایی داشته باشند و در پایان تحصیل به این موضوع برسند که کدام یک از این موارد باب میل آنها بوده است.

برای مثال یکی به کار شبکه علاقه دارد و دیگری به برنامه نویسی و .... اکنون دانشجو در پایان مقطع باید به دو سوال پاسخ بدهد که آینده شغلی من در کدام گرایش خواهد بود، آیا نرم افزار، سخت افزار، کارشبکه، هوش مصنوعی و....

 دوم اینکه با ابزارهای مربوط به آنها کار کرده اند؟ که حتما در طی ترم کار کرده اند.تا اینجا مربوط به این می‌شود که بخواهد وارد کار صنعتی شوند.

 

  • در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان و روند پیشروی علمی ، مسیر به چه نحوی است؟

با در نظر گرفتن اینکه در مورد ادامه تحصیل در داخل و خارج کشور باشد، الویت اصلی آنها نمرات دروس تخصصی است.حتی این موضوع از معدل هم واجب‌تر بوده و در رأس همه درس پایگاه داده و نمره آن به اعتقاد من خیلی مهم، همچنین تسلط به زبان انگلیسی ( تخصصی ) مهم و نکته ضروری اینکه این زبان برای داخل کشور هم اهمیت بالایی دارد و باید الویت باشد.همچنین کارهای پژوهشی بسیار با اهمیت است.

بحث کارشناسی ارشد به این صورت است که عمق کار بیشتر میشود و از مرحله سطح وسیعی که در پیش رو داریم خارج می‌شود.در این مرحله است که دانشجو میداند در چه زمینه ای علاقه بیشتری برای ادامه تحصیل دارد و ابزارهای آن زمینه را شناخته و با چالش هایی که دنیای حال حاضر در این خصوص دارد هم آشنا است.در اینجاست که دانشجو میخواهد و میداند که باید مشکلی را که شناخته حل کند و کلمه کلیدی واژه مشکل است.همان مشکل در اندازه ای خیلی عمیق‌تر و جدی‌تر میشود که مقطع دکتری است.... یعنی دقیقا ما بر اساس آنچه آموختیم هدف گیری را نهایی و درحال اجرای بر طرف نمودن مشکل و راه حلی برای موضوع پیش رو هستیم.

 

 

 

 


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد