Logo

مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد

Ferdows institute of higher education

مصاحبه با آقای امیراقبال حیدرپور، عضو هیئت علمی و مدیر گروه رشته چندرسانه‌ای در مؤسسه آموزش عالی فردوس

ـ آقای حیدرپور، لطفا در ابتدا سوابق تحصیلی خودتان را بفرمایید؟

با سلام و احترام، مقطع کارشناسی را در رشتۀ کارشناسی فرش در دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه کاشان گذراندم. مقطع کارشناسی ارشد را در رشتۀ پژوهش هنر در دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران و در حال حاضر، دانشجوی دکتری رشتۀ تاریخ تطبیقی تحلیلی هنر اسلامی در دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران هستم و در حوزۀ حرفه‌ای، به‌عنوان عضو هیئت علمی و مدیر گروه رشته چندرسانه‌ای در مؤسسه آموزش عالی فردوس مشغول فعالیت هستم.

 

ـ لطفاً در خصوص رشته چند رسانه‌ای توضیحاتی را بفرمایید؟

مفهوم رشته چندرسانه‌ای یا مولتی‌مدیا Multimedia، بسیار گسترده است و چندین رسانه از جمله متن، صوت، تصویر، ویدئو و ... در یک سامانۀ دیجیتالی را در بر می‌گیرد. این رشته بستری را برای مطالعه، طراحی، توسعه و استفاده از سامانه‌های چندرسانه‌ای به‌منظور ارائۀ محتوای بصری، شنیداری و تعاملی را فراهم ساخته است. مثال‌هایی از کاربردهای این رشته عبارتند از: طراحی و توسعۀ وب‌سایت، ایجاد بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌های کوتاه، انیمیشن‌ها، ویدیوهای آموزشی، نرم‌افزارهای آموزشی و محصولات چندرسانه‌ای مثل CD وDVD. در این رشته، دانشجویان پس از آشنایی با طراحی صوتی، تولید ویدیو، تولید ویدیو بازی، کاربری موبایل، کاربری وب و همچنین برنامه‌نویسی چندرسانه‌ای با استفاده از سامانه‌های چندرسانه‌ای قادر خواهند بود با خلاقیت خود به تولید و ارائه محتواهایی با جذابیت بالا بپردازند.

ـ توصیۀ شما در خصوص راهکارهای موفقیت دانشجویان این رشته در مقاطع مختلف تحصیلی چه در داخل و چه درخارج کشور چیست؟

در جامعه دانشگاهی، مقاله‌ها، کتب و تحصیل در دانشگاه‌های معتبر همچنان به‌عنوان معیارهای اصلی در سراسر دانشگاه‌های جهان قابل تعریف‌اند و هماهنگی بین رشته‌های مختلف در سه مقطع تحصیلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، برای دانشجویان رشتۀ چندرسانه‌ای، می‌توان به مواردی اشاره کرد که می‌توانند به‌عنوان راهکارهای مؤثر در رشته مذکور محسوب شوند. به عنوان مثال، دانشجویان باید با استفاده از ابزارهای مختلف و نرم‌افزارهای رایج در این رشته مثل Adobe After Effects، Adobe Creative Suite، Final Cut Pro، Unity3D، Unreal Engine، Blender، Moho، Autodesk Maya، Autodesk 3ds Max، و ... آشنایی داشته باشند و توانایی استفاده مؤثر از آن‌ها را داشته باشند.

همچنین، باید به توسعۀ مهارت‌های طراحی و بصری‌سازی توجه کنند تا بتوانند در طراحی و تولید محتوای چندرسانه‌ای جذاب و مؤثر موفق شوند. بهتر است دانشجویان با فناوری‌های جدید و به‌روز مثل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ... نیز آشنایی داشته باشند.

دانشجویان چندرسانه‌ای می‌توانند با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی و کارگاه‌های مرتبط با رشتۀ خود در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر داخل و خارج کشور مهارت‌های خود را توسعه دهند.شرکت در پروژه‌های بین‌المللی و همکاری با سایر دانشجویان و پژوهشگران سراسر جهان، می‌تواند فرصت دیگری برای دانشجویان چندرسانه‌ای باشد تا از طریق آن دانش و تجربه خود را گسترش دهند.

 دانشجویان رشتۀ چندرسانه‌ای برای موفقیت در این رشته باید علاوه بر تسلط بر مفاهیم و ابزارهای فنی، ارتقای مهارت‌های ارتباطی و همکاری و مدیریت پروژه را هم در مرکز توجه خود قرار دهند. درکل، موفقیت دانشجویان چندرسانه‌ای در هر مقطع تحصیلی چه در داخل و چه در خارج از کشور، نیازمند ترکیب مناسبی از نظر، عمل، تجربه، شبکه‌ و مهارت‌های ارتباطی است. با توجه به این موارد، دانشجویان می‌توانند به‌عنوان فردِ حرفه‌ای و موفق در صنعت چندرسانه‌ای به فعالیت بپردازند و در آینده، با ارائۀ راهکارهای نوین و خلاقانه به توسعۀ این صنعت، کمک کنند.

ـ از دیدگاه شما هوش مصنوعی چه جایگاهی در این رشته دارد؟

پاسخ به این پرسش بدون شک باید توسط متخصصان هوش مصنوعی داده شود، اما به عنوان یک فردی که در زمینۀ هنر اخبار هوش مصنوعی را پیگیری می‌کند، باید بگویم که هوش مصنوعی یا Intelligence (AI) Artificial در رشته چندرسانه‌ای جایگاه بسیار مهمی پیدا کرده است.با توجه به پیشرفت فناوری، استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌هایی مانند تحلیل و پردازش داده‌ها، توصیف محتوا، تصویربرداری و تولید محتوا به صورت روزافزون در حال گسترش است.

هوش مصنوعی با بهبود کیفیت تصاویر، بهینه‌سازی محتوا و حتی پردازش زبان طبیعی (NLP) در جهت تولید محتوا بسیار مفید و کارآمد وارد میدان شده است. ابزارهای هوش مصنوعی مانند Chat GPT، Midjourney، Synthesia، Moises  و ... به‌سرعت در حال گسترش هستند. پرسش شما را با توصیف ایلان ماسک به اتمام می‌رسانم که اگر هوش مصنوعی هدفی داشته باشه و انسان سر راهش باشه به‌طور طبیعی انسان را نابود میکنه بدون اینکه حتی به انسان فکر کنه یا در مورد نابودی آن ناراحت بشود.

  • در پایان اگر موردی در خصوص رشتۀ چند‌رسانه‌ای دارید، بفرمایید؟

به دانشجویان پیشنهاد می‌کنم اگر به دنبال موضوعات پژوهشی در رشتۀ چندرسانه‌ای هستید، باید در حوزه‌های گوناگون فعالیت کنید. این فعالیت می‌تواند در بررسی روش‌های تولید محتوای چندرسانه‌ای یا تأثیر چندرسانه‌ای در آموزش، روانشناسی، بازاریابی و تکنولوژی‌های جدید در حوزه چندرسانه‌ای تعریف شود. پس اگر به دنبال تأثیر استفاده از محتوای چندرسانه‌ای در بازاریابی هستید، می‌توانید با بررسی روش‌های استفادۀ بهینه از این روش به ارائۀ توصیه‌هایی برای بازاریابی بپردازید. در کل، با پژوهش در رشته چندرسانه‌ای می‌تواند به برطرف‌سازی نیازمندی‌های صنعت و بازار کمک کنید و به‌طور همزمان پاسخگوی مسائل علمی و تحقیقاتی نیز باشید.


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد