Logo

مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد

Ferdows institute of higher education

احسان مهدوی، طراح گرافیست، مدرس دانشگاه، عضو هیئت علمی و مدیر گروه گرافیک موسسه آموزش عالی فردوس مشهد، مدرس دانشگاه هنر نیشابور، مدرس دانشگاه تهران پردیس بین الملل کیش، دانش آموخته دانشگاه دوره کارشناسی و ارشد در رشته گرافیک هنر دانشگاه تهران،  ایشان در حال حاضر علاوه بر فعالیت‌های علمی و تدریس در دانشگاه، در استودیوی شخصی خویش فعالیت هنری دارند.

عمده‌ترین اقدامات ایشان: دبیر فستیبال استقبال از بهار -  دبیر جشنواره گرافیک شهری مشهد- دبیر دوسالانه گرافیک ایران (جایزه سرو نقره ای )- برنده جایزه طوبی زرین فجر در بخش ویدیو Art ،همچنین در سال 98 دوره مطالعاتی خود را در موسسه فرهنگی Cite France در پاریس گذرانده اند.

 

مصاحبه سایت فردوس با عضو هیئت علمی و مدیر گروه گرافیک، توضیحات ایشان در خصوص این رشته تحصیلی به شرح ذیل است:

لطفا در خصوص رشته گرافیک با توصیف  هنری توضیحاتی را بفرمایید؟

رشته گرافیک یکی از شاخه‌های دیزاین است.اگر بخواهیم هنر‌ها را طبقه بندی کنیم برخی از هنر‌ها هنر ناب هستند رشته هایی مانند نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی که در مجموع به این موارد Art می‌گویند.اما بین این هنر‌ها تفکیکی هایی وجود دارد، هنر‌های ناب و کاربردی که به نوعی هنرهای کاربردی دیزاین نامیده می‌شود.شامل رشته‌ها و طرح هایی است که مستقیم با مردم در ارتباط هستند.مردم هم از این طراحی‌ها در زندگی به شکل کاربردی استفاده می‌کنند.شما گرافیک را در همه جا می‌توانید مشاهده کنید.اما چرا ما نیاز به دیزاین داریم؟

باید برگردیم به طبیعت و پروردگار که ایشان بزرگترین طراح و دیزاینر است.انواع موجودات مختلفی که آفریده شده و نقش و نگاری که هر یک دارند.برای مثال طراحی ابرها ....ما با ریست شناسی ، شیمی، فیزیک و هر دانشی که با آن سر و کار داریم، این دانش آمیخته با هنر شده است.ما هر بخش علمی که می‌بینیم...یک بخش زیباشناسی به آن اضافه شده است.همین موضوع بخش مهمی از دیزاینر بودن پروردگار است.

 

 

 

 در زمینه مسیر آموزشی این رشته و موارد مورد نیاز آن توضیحاتی را بفرمایید؟

این رشته مانند رشته‌های دیگر یک مسیر آکادمیک دارد که دانشجو آن را باید به سرانجام برساند.اما بهتر بود در شهری مانند مشهد با این همه جلوه‌های زیبایی و هنری، تاریخی، مذهبی .... رشته‌های هنر در دانشگاهی مانند فردوسی هم مورد توجه قرار می‌گرفت.در حال حاضر موسسه آموزش عالی فردوس در شهر مشهد پرچمدار این رشته بوده و با شناختی که در سراسر ایران دارد بسیار قوی در زمینه آموزش فعالیت میکند.

ما در واقع رشته گرافیک را در سه مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و پیوسته و کارشناسی ارشد داریم.هرچه مقطع بالاتر می‌رود بحث تخصصی‌تر می‌شود و همزمان اساتید در تلاش هستند فردیت دانشجویان را تقویت نمایند.ما همزمان در حال پرورش اساتید جدید از میان دانشجویان همین رشته‌ها هستیم، و در این بحث فردوس قدم بزرگی برداشته است.

ما در این راستا از اساتید عملگرا استفاده کردم، افرادی که در بیرون کار اجرایی دارند و این تجربیات را به دانشگاه منتقل می‌کنند و از طرف دیگر اساتیدی هستند که تئوریسین و تحصیلکرده هستند.انتظار دارم بازخورد این موضوع در میان دانشجویان و تمایل آنها را به هر جهت ارزیابی کنم.توی این رشته علاقمندی و استعداد نقش مهمی دارد.افرادی هم هستند که این قابلیت‌ها را دارند ولی خانواده موافق ادامه تحصیل در این رشته نیستند.

به نظر شما آینده این رشته، چه ترسیمی خواهد داشت؟

ما برای داشتن محیطی ایده آل در یک دانشگاه نیاز به پیشنهاداتی داریم، من معتقد هستم دانشجویان باید با گذراندن کنکور مرحله دوم وارد این رشته شوند.کنکور عملی در واقع اثبات این است که من برای این رشته آماده هستم و این کار ما را راحت‌تر میکند.به نوعی این روش جلوگیری از مشکلات احتمالی برای یک دانشجو در این رشته تحصیلی میکند.این درخصوص افراد دیگری که از رشته‌های دیگر به این رشته می‌آیند هم صدق میکند.لازم به ذکر ما در این دانشگاه همایش‌های خوبی در زمینه رشته خودمان داشتیم و امیدوارم ادامه داشته باشد.

در پایان، نکاتی را درباره مشکلات جاری این رشته تحصیلی، بیان بفرمایید؟

یکی از مشکلات این رشته شامل ورود یک دانشجو به جامعه بعد از اتمام تحصیل است.برای مثال مجوزهایی برای افرادی صادر می‌شود که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند این در حالی است که دانشجویان با استعداد ما مجبور هستند زیر مجموعه چنین افرادی باشند که هیچ تخصصی ندارند و نظرات اشتباه خودشان را بر دانشجویان ما تحمیل می‌کنند.همچنین کارهایی که در سطح شهر و تلویزیون و ...باید توسط افراد تحصیل کرده و حرفه ای انجام شود و نه توسط افراد کپی کار که متاسفانه در موارد زیادی توسط افراد غیر حرفه ای انجام می‌شود.

بحث‌ها و انتقادات زیادی به ادارات مربوطه داشتیم و همچنان این موضوع نیاز به رسیدگی دارد.

لازم به ذکر نقش اینترنت و نرم افزارهای مختلف هم آسیب زیادی به این رشته وارد کرده و در جهت خلق آثار غیر حرفه ای دخالت داشته است.همچنین با وجود تصاویر مختلف و جغرافیای عالی در ایران، خیلی از کارهای ما شبیه خارجی‌ها انجام می‌شود.

در پایان آرزوی موفقیت برای رشد دانشجویان، موفقیت و پیشرفت کشورمان را دارم.


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد