Logo

مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد

Ferdows institute of higher education
تبریک ریاست مؤسسه آموزش عالی فردوس به مناسبت روز معلم

تبریک ریاست مؤسسه آموزش عالی فردوس به مناسبت روز معلم

مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً
هرکس مرا نکته ای آموزد، مرا بنده خویش ساخته است  امام علی ( ع)
دیگر بار بهاری از راه رسید و شمیم دل انگیز اردیبهشتی فضا را عطر آگین کرده و نوروز تکریم مقام استاد و معلم فرارسیده است . 
یاد و خاطره همه معلمین شهید راه آزادی و آگاهی و روشن بینی  ، به ویژه معلم شهید علامه مرتضی مطهری را گرامی می‌داریم .
 شهید مطهری که  به خاطر دفاع از اندیشه پاک  و حاکمیت انصاف و عقلانیت در جامعه مورد غضب قرار گرفت و بدست انسان‌های پلیدی که با رشد و پیشرفت جامعه و روشن شدن حقایق و دور شدن جامعه از تعصبات نابه‌جا مخالف بودند شهید شد. به روح بلند این شهید والا مقام درود  می‌فرستیم . 
فرارسیدن ۱۲ اردیبهشت را از صمیم قلب به اساتید فاضل و گرانقدر موسسه آموزش عالی فردوس تبریک عرض نموده و از خداوند متعال برای همه این عزیزان بهجت و بالندگی در همه عرصه‌های زندگی آرزو می‌کنم . 
اینجانب که سالها در مدارج و مسئولیت‌های معتددی تجربه کار و فعالیت دارم بزرگترین افتخارم این است که هنوز خودم را در کسوت شریف معلمی می‌دانم و با کمال تواضع از کلیه تلاشهای ارزشمند اساتید نجیب و فهیم فردوس سپاسگزاری می‌کنم و مقام شامخ اساتید و معلمان را ارج می‌نهم چراکه سخت بر این باورم که هیچ جامعه ای از اندیشه معلمانش فراتر نخواهد رفت . 
معلم به اقتضای وضعیتی که دانش ، اندیشه و فلسفه در گذشته داشت، فلسفه و حکمت  راشامل  می‌شد و همه شئون  و شاخه‌های علوم و دانش‌های بشری و فنون مختلف را در بر می‌گرفت و در نهایت معلم ؛ به کسی می‌گفتند که صاحب تبحر در همه این رشته‌ها و شاخه‌ها باشد و به همین دلیل" ارسطو" را که در مابعدالطبیعه ، طبیعیات و موسیقی و سیاست صاحب‌نظر بود و به سبب جامعیتش، « معلم اول» می‌گفتند . 
ارسطو در تکریم مقام معلم می‌گوید : آن کس که کودکان را آموزش می‌دهد؛ بسیار بیشتر سزاوار احترام است تا کسی که کودکان را به دنیا می‌آورد. چرا که یک گروه تنها به کودکان زندگی می‌بخشند و گروه دیگر هنر خوب زندگی کردن را به آنان می‌آموزند .
در دنیای اسلام هم فارابی که در همه رشته‌ها و شاخه‌ها و شعبه‌ها صاحب‌نظر بود «معلم دوم »لقب گرفت. البته امروز که دانش‌ها گسترش یافته اند  و رشته‌های تخصصی ایجاد شده ،دیگر محال است کسی به این معنا معلم باشد .حتی ذوالفنون‌هایی که شیخ بهایی می‌گفت باز شامل همه رشته‌ها نمی‌شود، گرچه در زمان شیخ بهایی علوم مختلف تحت عنوان «حکمت» مطرح می‌شد. ولی در دنیای جدید با گستردگی علوم، دیگر معلم بدان معنا تحقق پیدا نمی‌کند ولی معلم یعنی کسی که آگاهی را به جامعه ‌می‌دهد و شخصیت انسان‌ها را بر اساس آگاهی و عدل و ارزش‌ها شکل می‌دهد الان هست و رایج است.
در پایان برای همه اساتید گرانقدر و دانشجویان عزیز و کارکنان ارجمند فردوس سلامتی و حسن عاقبت از درگاه خداوند مهربان خواهانم . 
هاشم جلیلی صفریان
اردیبهشت ۱۴۰۲


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد